Handleiding voor het bespannen met Oracover.
Oracover is eenvoudig te verwerken. plakt zonder luchtbellen en veroudert niet. Oracover verdraagt een hoge verwerking temperatuur.

De volgende hulpmiddelen heeft u nodig.

  1. Folieijzer.
  2. Scherp hobbymes.
  3. Schaar.
  4. Heatgun (optioneel)

Voorbewerking van het oppervlak

Vul gaatjes of naden met b.v. Model Light. Dit materiaal laat zich net zo gemakkelijk bewerken als balsa. Dan alles goed schuren met fijn schuurpapier. Daarna alles stofvrij maken eventueel met een stofzuiger. In principe hoeft het hout niet behandeld te worden met een hechtmiddel. Een uitzondering kan gemaakt worden voor de neus van de romp en b.v randen waar extra hechting gewenst is. Hiervoor is Stixit verkrijgbaar.

 

Temperaturen van het folieijzer.

Drie temperaturen zijn van belang:

  1. Laag: 100 graden. De folie begint aan het balsa te plakken.
  2. Hoog: 150 graden. Een stukje folie dat op het ijzer geplaatst wordt begint te vervormen.
  3. Midden125 graden. Instelling van de thermostaat tussen de twee voorgaande instellingen in.

Instellen van de temperatuur kan via de regelknop van het folieijzer. Staat hier geen schaalverdeling op dan de hierboven beschreven methode gebruiken.

Het bespannen van een open vleugel met ribben.

  1. Begin met de onderkant van een vleugelhelft. Snij hiervoor een stuk folie uit dat aan alle kanten ongeveer 2 cm groter is dan de vleugelhelft. Verwijder voorzichtig het siliconenpapier van de Oracover en plaats die zonder plooien op de onderste vleugelhelft.
  2. Strijk nu de folie met een op een lage temperatuur ingesteld ijzer vast op de hoofdligger. Doe dit met een lichte druk zodat de folie vast plakt.
  3. De volgende stap is om de folie vanaf de hoofdligger naar de voorlijst vast te strijken. Ga over twee ribben gelijk en strijk haaks vanaf de hoofdligger. Dan dezelfde procedure naar de achterlijst. Laat de folie op de achterlijst liggen en strijk die vast zonder aan de folie te trekken.
     

Eerst de onderkant bespannen.

Let op: De vleugel wordt in vier delen bespannen. Links en rechts onder en links en rechts boven. Het is geen goed idee om de onder en bovenkant in n keer te bespannen.

Het bespannen van een vleugeltip.

  1. Stel de bout in op de hoge temperatuur
  2. Maak een gedeelte van de folie heet en trek die over de tip heen. Door de warmte rekt de folie en bij het afkoelen krimpt deze weer zodat de plooien verdwijnen. Deze procedure herhalen tot de tip bespannen is. Bestudeer de foto's voor duidelijkheid.

Overlapping afsnijden

  1. Gebruik hiervoor een scherp hobbymes
  2. Snij de folie met een overlapping van ongeveer 5mm af. Dus de bovenste bespanning overlapt de onderste.

De foto hiernaast toont een detail van een half bespannen vleugelhelft met afgewerkte randen.

Bespannen van de bovenkant.

  1. Dit gebeurt op dezelfde manier als de onderkant. Let op: met een lage temperatuur beginnen,

Achterlijst bekleden bij een hoek

  1. Plak een stukje folie in de hoek.
  2. Overlapping afsnijden.
  3. Als de onderkant bekleed is de folie insnijden en om de hoek folin.
  4. Overstekende randen weer afsnijden.
  5. Deze procedure herhalen bij het bespannen van de bovenkant.

Alle hoeken dienen zo behandeld te worden. Voor de duidelijkheid zijn twee kleuren gebruikt.

Laatste stap van de vleugelbespanning.

  1. Nadat de vleugel compleet is bespannen is de tijd gekomen om de Oracover gelijkmatig te laten krimpen.
  2. Stel de bout in op de hoge temperatuur (150 graden). Strijk eerst een keer over het midden en dan van daaruit weer naar de voor en achterlijst. (met lichte druk, zodat de folie goed kontakt maakt met het balsa).

De romp.

  1. Begin met stroken folie op de overgangen met het stabilo en romp te strijken. (zie foto en figuur)
  2. De romp wordt meestal bespannen in vier delen welke elkaar overlappen.(zie figuur voor volgorde).
  3. Maak een stuk folie op maat voor de romp-onderkant. (met aan alle zijden een overlapping van een paar cm)
  4. Leg de folie op het te bespannen deel en strijk dat vast met een lage temperatuur. Ga eerst een keer over het midden in de lengte richting en dan naar de zijkanten.(op dezelfde manier als bij de vleugel).
  5. Snij het overtollige materiaal af zodat een overlapping overblijft van 5 mm. Strijk dan de rand vast met een hoge temperatuur en strijk gelijk het midden nog een keer na met de hoge temperatuur.
  6. Herhaal de procedure met de andere zijden.

Rompdoorsnede met de volgorde van het bekleden.

Motorspant Strijk alle randen rond het motorspant nog een keer extra na (met een hete bout). De motorruimte kan ook voor het bespannen behandeld worden met Stix-It. Dit geeft extra kleefkracht aan de Oracover.
Styropor Met een lage temperatuur (100 ) kan Oracover rechtstreeks op Styropor aangebracht worden.
Reinigen Met thinner kunnen lijmresten die achtergebleven zijn op bout en folie verwijderd worden.
Sierstrips en decoraties De speciale lijmlaag van Oracover veroorzaakt geen gasvorming, hierdoor kan Oracover op Oracover gestreken worden. Weer met een lage temperatuur. Er is ook zelfplakkende Oracover verkrijgbaar. (Oratrim) en band (Oraline).